Mouse Guard Scenarieringen tager sin begyndelse

Med en række af opsparede indlæg over, er det på tide at se frem mod et større og mere konkret projekt. Og jeg har besluttet mig for, at kaste mig over den scenariering Johs har udfordret mig med. Dette indlæg præsenterer det endelig format for projektet. Som snakket om før, så bliver systemet og rammen Mouse Guard.

Der kommer fem scenarie, de første fire er ringen og en karakter fra det første scenarie går igen i det andet, og en anden fra det andet går igen fra det tredje og så fremledes, så at en person fra det fjerde også er i det første. Af samme grund tror jeg også at scenarierne får en bestemt kronologisk orden de skal spilles i. Der er iøvrigt 4 roller i hvert scenerier hvoraf to af dem altså kun er til stede i det scenarie og to af dem går igen i et andet og mesterscenariet.

Endelig kommer der mesterscenariet, det 5, som afslutter ringen og hvor de fire roller som har gået igen alle er med. Som tema har jeg valgt at bruge de fem søjler i Islam, således at hvert scenarie har en af disse som tematisk fundament. Hvad rækkefølgen bliver, ved jeg ikke helt endnu.

De fem søjler er:
Trosbekendelsen, Bønnen, Almissen, Fasten og Pilgrimsfærden.

Men jeg har netop besluttet, at jeg som gennemgående tema, vil bruge det der var lige ved at blive den sjette søjle i Islam, nemlig: Jihaden, og jeg vil bruge den, som Muhammed oprindeligt tænkte den, nemlig med en skelnen mellem den store Jihad og den Lille Jihad. Den store Jihad er er den indre kamp, mellem det gode og onde inden os selv, den lille Jihad er kampen mod de ydre fjender, en tematik der sådan set allerede lægger i Mouse Guard, så jeg tænkte det vil jeg virkelig spille på.

Endelig smed Johs jo et sidste benspænd ind, og sagde at temaet skulle være den nye verden. Det har jeg så taget på mig, men drejet det lidt. Fordi den del af MG universet jeg synes er mest dragende er hele konflikten mellem musene og væslerne, og man kan jo se på kortet, at efter den store vinterkrig mod væslerne blev indtil flere musebyer udslettet eller forladt, og det er forsøget på genkoloniseringen af en af disse, jeg vil lade være omdrejningspunktet for historien. Så ikke helt nyt land, men stadig ud i et ukendt område. At væslerne således også spiller en rolle i historien passer også fordi deres udsende og arkitektur har en ret arabisk følelse. Det slår mig, at det næsten er noget korsfare over hele ideen, og det kunne være det også skulle tænkes ind i. Men nu må vi lige se, og ikke komplicere det alt for meget.

Ideen er, at en gruppe Mouse Guards er med som følge og vagter til den store gruppe af mus, som ønsker at genoprette en forladt museby. Og det er disse Mouse Guards som er rollerne på skift. Hvor man følger dem kæmpe med de udfordringer tilbagetagelsen af området giver.

Jeg har endnu ikke besluttet mig for en tidshorisont for hele projektet og de enkelte scenarier, og ved ikke om jeg gør det. Min mængde af fritid er så svingende for tiden, at det ville være forkert at sige, for eksempel en uge per scenarie, fordi en uge kan det være jeg har god tid, og en anden kan det være jeg pludselig kun har en aften. Men vi kan se om det bliver nødvendigt senere.

Jeg er meget i tvivl om jeg skal plotte en samlet historie, inden jeg skriver de enkelte historier. Eller om jeg skal skrive et scenarie af gangen og lade historien udvikle sig fra scenarie til scenarie. Men jeg hælder mest til sidste, fordi det er det, jeg har set virke med god effekt i rollespil, hvor historien opstår midt i spillet. Men om det også virker, når man skriver, ved jeg ikke.

Jeg vil løbende skrive om projektet og lægge de færdige scenarier her op. Jeg har netop besluttet mig for, at jeg vil prøve at udvikle historien hen ad vejen, hvis det fejler må jeg jo bare begynde forfra og plotte lidt. Jeg vil simpelthen lege ja-leg med mig selv, og ikke tænke for meget over, hvad det giver af resultat senere, men blot skrive frit fra leveren.

Det betyder også, at jeg allerede nu, kan skrive lidt om det første scenarie. Fordi det har jeg lige fundet på, og må altså ikke tænke videre over. Det bliver med udgangspunkt i Pilgrimsfærden, og handler om rejsen fra Lockhaven til den forladte by.

Endelig så jeg jo, hvor sjovt det var, at lave lidt crowdsourcing her på bloggen, så det vil jeg måske også arbejde ind i det. Således at en ting i hvert scenarie overlades til jer kære læsere. For eksempel kunne jeg præsentere de fire roller, for hvert scenarie, og lade jer om at bestemme hvilken af disse går videre til næste scenarie. Haha det er Robinson Ekspeditonen ala Mouse Guard!

Lad os meta crowdsource: synes I, at det er en god ide, at overlade dele af ringen til jer? Kommenter her under:

3 thoughts on “Mouse Guard Scenarieringen tager sin begyndelse

  1. johsbusted

    Robinson Ekspeditonen a la Mouse Guard er en sjov idé, men behøver ikke være gennemgående. crowdsour forskellige ting til de forskellige scenarier, altefter hvad du lige synes kunne være sjovt.

    Jeg synes det er synd at du skriver kronologisk, så vi ikke kan møde en spilperson, som vi lige har spillet som gammel, i et nyt scenarie som ung før vinterkrigen.

    Svar
  2. Simon James Pettitt

    Ja det er rigtigt nok, spørger folk der hvor jeg synes det kunne være sjovt. Det giver mig også friheden til at spørge, der hvor det morer mig, ikke at have kontrol over udfaldet.

    Ja jeg ved godt du var glad for det element, men det der tænder mig på ideen, er tanken om at man via en række scenarier der tematisk hænger sammen og genbruger en rolle fra hvergang, var at man på den måde kunne fortælle en langt større sammenhængende gerne episk fortælling.

    Svar
  3. Oliver Nøglebæk

    Jeg synes at Johs har en god pointe med at sprænge kronologien. Det gør det også mere interessant for dig at lade de enkelte scenarier opstå uden den store sammenhæng, at du måske også har et senere punkt at forholde dig til.

    Og jeg kan godt lide idéen om at crowdsource, det er altid sjovt at inddrage offentligheden i ens projekter, bare du ikke lader dig diktere af vores perverse luner.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.