Så fik jeg endelig spiltestet det undervisningsrollespil for folkeskolen, Komediehuset i Horsens har bedt mig udvikle til brug i den nye folkeskolereform.
Som nævnt før, så blev jeg bedt om at udvikle to, det ene Journalisterne, en omskrivning af mit Fastaval scenarie Hotel Commodore, det gik ikke ret godt, af mange grunde, som jeg også skal se at få skrevet om. (Man skal jo ikke kun fortælle succeshistorierne, men også stå ved det, når det ikke går så godt.)
Men lige nu er jeg i hopla over succesen med Historien om Bygholm, som gik over alt forventning, så derfor vil jeg skrive om det nu.
Scenariet, som jeg kalder for et fortællespil handler om Tvangsborgen Bygholm, som Erik Menved tvang bønderne til at opføre efter et forfejlet oprør i 1313. Selve historien er tiden op til oprøret, der fortæller, hvorfor bønderne i desperation valgte at gribe til våben, selvfølgelig selve slaget på Hatting Mark, hvor Erik Menved besejrer bønderne. Endelig fortæller det efterfølgerne, hvordan at Danmark stort set ophører med at eksistere indtil at Valdemar Atterdag samler det igen.
Bygholm bruges altså til, som en lille brik i et stort spil, at fortælle om en ret afgørende del af Danmarkshistorien.
Scenariet er henvendt til elever i 4. til 6. klasse og op til spiltesten i dag, var jeg ret nervøs, ville det nu virke, ville eleverne gribe det, ville de forstå, hvad man skal og rent faktisk gøre det og endelig, fordi scenariet har et stort fortælleelement: ville jeg kunne fungere som en ægte historiefortæller?
Som I nok kan fornemme gik det godt. Nu var det heldigvis også en god klasse, glade, åbne og kreative. Men stadigvæk gik det godt, de lyttede opmærksomt og deltog med energi og iver. Og bagefter roste de det ligefrem for de ting, jeg havde tænkt ind i designet. Som en sagde det meget godt:
“Det var fedt, at vi fik lov til at medvirke i historien, og ikke bare skulle sidde og lytte. Det gjorde vi koncentrerede os mere, og bedre kan huske det.”
Det er jo hele formålet med at bruge rollespil i undervisning lige der, så stor sejr!
Scenariet benytter sig af to teknikker: den første er inspireret af Drengen og mælken, hvor en fortæller beskriver, hvad der sker, og resten udfører, hvad han beskriver. Dog holdt meget mere stramt end i Drengen og Mælken.
Her er jeg den eneste fortæller og jeg beskriver, hvad der sker, og udpeger hvilke elever, der skal være med, og hjælper dem med, hvad de skal spille. Det var dette jeg var meget spændt på om ville virke.
Og jo de turde ikke så meget som erfarne rollespillere, men deres begejstring bagefter viste, at de synes det havde været fedt at få lov til at bringe historien til live og lege konger, bønder og tyske lejesoldater.
Den anden mekanik blev brugt i forbindelse med, at en central begivenhed er slaget på Hatting Mark, og det ville jeg selvfølgelig have med, men jeg turde ikke bare bede dem slås, det ville hurtigt blive kaotisk.
Så jeg har lavet en slowmotion mekanik. Det vil sige, at eleverne slås i slowmotion og skal hele tiden være opmærksom på sig selv og de andre omkring dem. På den måde kan man time udfald og blokeringer i en langsomt smuk dans.
Da jeg testede denne mekanik dagen før med mit black box hold viste det sig dog, at det stadig blev ret kaotisk, hvis begge handler samtidig og man bliver let i tvivl om, hvem der skal reagere først.
Så der lånte jeg lidt fra Summer Loving. Her er en fortælleteknik omkring at beskrive elskov, hvor to spillere sidder over for hinanden, og den ene beskriver en handling, så beskriver den anden en reaktion og derpå en handling, som den anden beskriver sin reaktion på og derefter sin handling.
Dette omsatte jeg i slowmotion kamp til, at den ene gør en handling, et udfald i slowmotion og næsten stopper, og den anden får tid til så at lave en reaktion på dette udfald og så svare igen med sin handling, som den første så reagerer på og derefter laver sin næste handling osv.
Det virkede fint, i selve scenariet fulgte de måske ikke det så præcist, men det så godt ud og de blev meget opmærksomme på hinanden. Og bagefter var der faktisk en der spurgte: “kan vi ikke tage slaget igen, det var sjovt!” og det var endda en pige, en stor sejr i min bog.
Begge mekanikker virkede fint, og jeg blev igen mindet om, at selvom det med mine trænede rollespilsøjne ikke så så fantastisk ud, som jeg ved det kunne, så havde eleverne en stor oplevelse med det, og synes det havde været helt usædvanligt og fedt. Og det er jo hele formålet.
Så nu skal det bare lige pudses af, og jeg skal tilføje lidt mere historie, da det gik hurtigere end jeg regnede med. Men ellers vil det være klart til at sælge til folkeskolernes 4. til 6. klasser fra skoleåret 14 til 15.
Sidder du og tænker, hey, det kunne da være noget for min skole eller klasse, hvad enten du er lærer, elev eller forældre, så hiv da endelig fat i mig (simonjamesp@gmail.com). Det kommer til at foregå i en af Komediehusets black box sale. Men er det for langt væk fra dig, så skriv alligevel, og det kan være vi finder ud af noget. Flere konkrete detaljer vil følge, dette var bare min lille jubel over, at det gik godt.