Et spørgsmål om tid

Jeg er for nylig løbet ind i et problem med mit kommende scenarie. Eller det er ikke et nyt problem, det har ligget og snerret i baghovedet hele tiden, men jeg tænkte, at en ny måde at angribe det på, ville være at spørger jer, rollespillere på nettet, om det.

Sagen er som følger: Historien i mit kommende scenarie, Stjernetegn, bygger på, at der er tolv spillere, som hver spiller et stjernetegn. Gennemscenariet skal der fortælles 12 små, sammenhængende historier, igen et for hvert stjernetegn. Mellem hver historie skal der være et kort mellemspil, hvor spillerne kæder den foregående og kommende historie sammen. Således at de 12 enkelte historier til sidst bliver til en lang. Udover at udvikle historierne skal spillerne også have tid til at udvikle deres roller og relationer.

Som I kan se, begynder jeg så småt at løbe ind i et tidsproblem.

Jeg har gjort følgende beregning:
Hvis scenariet vare seks timer, så er der en halv time til hvert stjernetegn, og det vil sige et kvarter til historien og et kvarter til mellemscenen.

Så mit spørgsmål lyder til jer: Er et kvarter nok til en scene?

Altså selvfølgelig skal det være meget koncentrerede historier, kun det vigtigste, bedste og mest relevante skal med. Historien bliver altså skåret ind til benet, hvilket jeg tror, kan blive en fordel for spiloplevelsen, i og med, at man slipper for de ofte kedelige opstarts og overvejelses scener (i mangel af bedre ord, jeg håber I forstår, hvad jeg mener) (Altså alt hvad der bliver spillet er relevant og stærkt rollespil, er vist det jeg prøver at sige.)

Men stadigvæk, mener I, at man kan nå at få noget som helst meningsfyldt ud af et kvarter?

Tillægsspørgsmål: Hvor langt kan man tillade sig, at et live vare på en con?

(jeg har også lagt dette på rpgforum, og ville også lægge det på scenarieforum, hvis jeg kunne finde den side, for at nå ud til flest muligt, beklager)

4 thoughts on “Et spørgsmål om tid

  1. mortengreis

    Hej Simon,

    En scene varer ikke 15 minutter. Man kan have adskillelige scener på 15 minutter.
    Du har 15 minutter til hver scene under forudsætning af, at alle 12 spillere spiller det samme. Spiller du derimod to scener på en gang, har du mere tid. Med andre ord hvordan har du tænkt dig, at en 15-minutters sekvens skal udspilles? Er alle 12 aktive på en gang med en og samme historie?

    Har du nogensinde spillet en intens og meningsfyldt historie på et kvarter?
    Hvis du gerne vil kigge på scenarier af et kvarters varighed skal du over på Nørwegian Style-bloggen. Rollespilsdigtene varer typisk 15 minutter.

    Som udgangspunkt mener jeg, at man kan tillade sig. at et con-scenaries varighed står mål med folks indsats. Vil du have et live-scenarie, der varer to timer, er det ikke fair at forvente seks timers forberedelse og 2000.- på kostumer. Omvendt tror jeg, at de fleste arrangører og deltagere gerne vil nå flere arrangementer på en con, og at et scenarie, der varer mere end en dag derfor er upassende. I praksis bliver det 12-14 timers spil for et con-scenarie.

    Svar
  2. Simon James Pettitt

    Tanken er at man enten er på scenen, eller tilskuer.
    Det vil sige at et varierende varierende antal spillere er med i scenen mens resten kigger på fra sidelinjen. De har mulighed for at påvirke hvad der sker på scenen, men det er begrænset hvor meget det skal gøres.
    det skal understreges at det ikke er hele historier der skal spilles på det kvarter, men mere korte sekvenser, lidt alla in a wicked age. hvor man spiller korte scener op til og efter en konflikt. Det er det samme her, bare på lidt større skala. Hver scene bygger op til en konflikt, hvis udfald afgøres af dem der ikke er med i scenen.
    derefter spilles udfaldet og scenen afsluttes.
    hvis det giver mening. min bekrymring er om det kan lade sig gøre på et kvarter?
    godt hit med rollespilsdigte, dem vil jeg kigge på, kan du evt hjælpe med link, eller skal man bare sprøger googel?

    Svar
  3. mortengreis

    Her er et par links:
    http://norwegianstyle.wordpress.com/

    http://en.wordpress.com/tag/role-playing-poems/

    Som du beskriver det, så synes jeg, at der er et væsentligt problem omkring tiden. Selv i Iawa bruger vi mere tid på færre spillere for at nå historien igennem. Vanskeligheden kommer for mig ved, at man skal nå så mange historier igennem på kort tid, og det lyder som om, at der er en væsentlig del af scenariet man i ikke kommer til at spille aktivt rollespil i. Hvor mange spillere forestiller du dig er aktive af gangen ? Hvis de skal høre hinandens bidrag, og der skal kunne være en handling af gangen, vil få svært ved at aktivere mere end seks af de tolv spillere af gangen. Det lyder i mine ører som om man risikerer, at man får 15 minutter i centrum, 2:45 timer som aktiv spiller og 3:00 timer som publikum, der i begrænset omfang kan påvirke historien.
    Ganske vist har du 12 forskellige stjernetegn, men er der 12 egentligt forskellige historier i scenariet eller kan det reduceres i antal, så der er bedre tid?

    Normalt i et live-scenarie med så mange spillere foregår der flere historier på en gang, og det er ikke nødvendigt at kende dem alle for at få en god spiloplevelse ud af det. I indie-spillene (Iawa f.eks.) er man typisk 3-6 spillere, og der tager det stadig 3-5 timer at få en samlet fortælling for hver spilperson ud af det – og her er det forudsat, at man alle kender hinandens historier. Du vil nu prøve at udspille 12 historier og 12 mellemscener på seks timer, hvor alle skal kende hinandens historier. Du stræber efter et mindre tidsforbrug, som jeg ikke er sikker på, at nogen andre rollespil rigtig finder brugbart med rollespilsdigtene som undtagelse, og de er i sig selv specielle oplevelser. Dem, jeg har læst, giver indtryk af, at man ser en flig af et langt større hele, og der spiller man fortsat kun en historie, hvor alle er en del af oplevelsen.

    Svar
  4. Simon James Pettitt

    Du har en god pointe med live og flere historier, det er helt klart den store fordel i live, og en risiko her.

    Jeg må hellere fortælle lidt mere om omstændighederne:

    De 12 historier, kan man også kalde kapitler, eller afsnit. De er alle en del af en samlet historie, hvor spillerne skaber sammenhængen mellem de 12 afsnit.

    spillerne er kun tilskuere i disse afsnit, i mellemsekvenserne er det normal live med tid til at køre forskellige historier.

    Men du har nok ret, skal det kunne lade sig gøre, skal sammenbindingen af to afsnit kun gøres af enkelte spillere, mens resten kan fokusere på deres induviduelle rollespil.

    i de enkelte afsnit (som indtil nu nok er det bedste ord for dem) vil der, som det ser ud nu, deltage mellem 12 (altså alle) til 2 (en meget intim scene) spillere. men oftes nok en 4 – 6 stykker (altså som i normalt rollespil)

    Der vil ikke være en bestemt spiller i centrum i hvert afsnit. (derimod vil den spiller hvis afsnit det er, være “spillederen” for det afsnit.)

    Det vil sige, at det kan være meget forskelligt hvor meget tid man får i afsnitene. Men faktum er at ja, man kommer til at være tilskuer i et vist omfang. Men det betragter jeg som en del af oplevelsen.

    Scenariet har på den måde to fokus områder, det der sker i afsnitene og det der sker mellem afsnitene, og begge dele er lige vigtige.

    men ja skal dette virke, er det faktisk vigtigt, at det kan fungere uden at alle har styr på alle historier, hvilket jeg tror er muligt.

    Svar

Skriv et svar til Simon James Pettitt Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *