Tre spørgsmål til Fastavals spilledere

Fordi Fastaval altid mangler spilleder, så lavede vi serien: Bliv spilleder, til Fastavals Facebook side, hvor vi spurgte nye som garvede spilledere: Hvorfor er det fedt at være GM? Hvad er dit bedste tip til nye GM’s? Fortæl lidt om første gang du var GM. Men lykken stod os bi i år, og vi fandt hurtigere end normalt vores mange dejlige spilledere. Derfor stoppede vi serien, men der kom mange gode svar, og de skal de ikke gå til spilde, så dem har vi samlet nu her, til din fornøjelse og læring. God fornøjelse. (Billederne af fra Fastavals arkiv over rollespil, men vi kunne godt bruge nogle flere, det er så svært, at tage gode billeder af denne leg, som foregår så meget i hovedet.)

Kristoffer ThurøePeter Munthe Kaas 1

Hvorfor er det fedt at være GM?
Det er super fedt at være med til at give folk oplevelser med så gode scenarier, som dem der er skrevet til Fastaval. Jeg elsker at skulle formidle en forfatters scenarie til et hold spillere. Det giver en helt særlig oplevelse af scenariet, hvor man få lov til at sætte rammen og se det udspille sig. Normalt siger man, at der ikke er publikum i Rollespil. Men spillederen får lov til at opleve det hele fra første række.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Slap af, nyd det og bare følg forfatterens vejledning. Ofte er det meget lidt man skal gøre som spilleder, ud over at formidle det forfatteren har skrevet. Hvis du er bevidst om, hvornår du skal formidle rammen, og hvornår du kan give den gas og lege med som biperson, så er det skide sjovt at være spilleder.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Jeg blev spurgt af en forfatter, om jeg ikke ville køre hans scenarie til Fastaval 2011. Jeg var dødsens nervøs og sikker på, at alt ville gå galt. Men scenariet var velformidlet og sørgede for, at jeg havde en god guide hele vejen igennem. Da det så gik godt, og scenariet virkede som det skulle, så var det den vildeste oplevelse at se det hele gå op i en højere enhed.

Nickie Kühnelx12

Hvorfor er det fedt at være GM?
Fordi man er med til at formidle en oplevelse, en historie videre til andre som får glæde af det.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Nu har jeg kun været GM få gange, og jeg er først ved at komme i gang. Men det må være: vælg nogle scenarier, som du synes er virkelig spændende. Hvis man brænder for historien, så mærker spillerne det og så har alle en sjov oplevelse.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Det må have været på rollespilsholdet med ungdomsskolen for mange år siden. Det var vist mit første selvskrevne scenarie. Hmm, det kunne være det skulle finpudses og sættes op igen. Det gik overraskende godt, man er som GM tovholder på at historien går sin gang, hjælper hvis spillet er ved at miste fart. Det er altid sjovt at se hvordan historien ændrer sig som forskellige spillere er på det samme scenarie.

Lars Andresenx11

Hvorfor er det fedt at være GM?
Det er lidt som at stå på en scene og underholde, og det er så fedt at se en gruppe entusiastiske spillere køre med på scenariet. Jeg tror alle spilledere bliver lidt nervøse før de skal spille, og det er faktisk ret fedt.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Læg mærke til, hvad andre spilledere gør som er godt og skidt – og lad være med at sige, at det er første gang, at du er spilleder, når I starter spillet.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Det var på min første dag på min anden Fastaval i 1991. Der gik en mand rundt og råbte om nogen kendte systemet Runequest, og det gjorde jeg. Han fortalte mig, at jeg skulle køre scenariet Filosoffens Tvivl. Som relativt ny på Fastaval betvivlede jeg ikke denne officials ord, og 15 minutter senere sad jeg i et lokale og kørte mit første scenarie på Fastaval. Jeg havde været spilleder i kampagnespil mange gange før, men det var alligevel noget helt andet, men det gik så vidt jeg husker ok.

Martin Horn Pedersenx10

Hvorfor er det fedt at være GM?
Fordi man få lov at bringe et scenarie til liv, man giver en gruppe spiller en god oplevelse, det givet et andet indblik i scenarier, hvordan de er bygget op i giver grundlag for nogle spændende snak med andre SLer/forfatter bagefter der gør en klogere på rollespil

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Spørg forfatteren hvis du er i tvivl om noget – der findes ikke dumme spørgsmål – de elsker at svare på dem.
Lad vær med at være nervøs, folk er glad for du er der
Skriv til forfatter/scenarieansvarlig/spilleder ansvarlig hvis du gerne vil høre/se et scenarie inden du siger ja

Fortæl lidt om første gang du var GM
Hmm det var Tante trudes testamente husker det mest bare som sjov og meget afslappende

Claus Raastedx9

Hvorfor er det fedt at være GM?
Fordi man giver noget igen. Uden GM’er, ingen spillere.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Gør det! Måske går det ikke helt fantastisk (det gjorde det ikke for mig første gange jeg var Fastaval GM), men man overlever. Det er ikke så svært. :o)

Fortæl lidt om første gang du var GM
To svar. Et til “første gang”. Et andet til “første gang på Fastavl”.

Jeg var GM for første gang i 1987, hvor jeg spillede D&D (Red Box) med en gruppe andre unger på mit fritidshjem (jeg var 8). Der var meget lidt rolle-spil og utroligt meget rulle-spil, men det var åndssvagt sjovt, og selvom dødelighedsraten var høj – der var aldrig noget der blev mere end lvl 4 – så kørte jeg i tre år med flere spilgange om ugen og 10-15 spillere pr gang.

Første gang jeg var GM på Fastaval havde jeg holdt pause fra at være GM i 17 år. Det var noget helt andet end at sidde og rulle D&D-terninger og styre orker, men det var helt fantastisk at finde ud af “Hov… forfatteren har jo gjort alt arbejdet. Jeg skal bare hjælpe spillerne og styre scenerne. Det skal jeg gøre mere af, det her!”

Lasse Blichfeldtx8

Hvorfor er det fedt at være GM?
Alle scenarier kan noget forskelligt og det kan derfor variere en del hvorfor det er fedt. Jeg er primært GM på semi-livescenarier og her har jeg det, som om jeg ser en god film, hvor jeg har indflydelse på, hvornår der skal cuttes scener. En interaktiv film, der udspiller sig for øjnene af en. Man kan helt klart have en fed oplevelse ved at se på når spillet udvikler sig og derudover nyder jeg det, når spillerne har en god oplevelse. Ofte fører det til en god snak over en øl – nogle gange flere år efter, når man møder spillere på Fastaval falder snakken på “kan du huske dengang vi spillede det scenarie…”

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Kend dine spillere. Nogle gange når man kører samme scenarie to gange på Fastaval, kan ens spillergrupper være forskellige og indenfor rammerne af scenarierne kan der være lidt frihedsgrader for, hvor meget man skal involvere sig som GM. Nogle gange kan det være nødvendigt at være meget aktiv som GM for at få spilflowet i gang, andre gange er det bedre for flowet, at man som GM læner sig tilbage. Et andet råd er opvarmning, så spillerne er klar og veloplagte, når selve scenariet starter – derudover kan man som GM så småt få et indtryk af spillerne.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Første gang jeg var GM var Fastaval 2006 på Alex Uths scenarie Ulfheðnar. Jeg husker, at jeg var rigtig nervøs for, om jeg kunne løfte opgaven. I løbet af dagen gik jeg rundt og spurgte andre GM om gode råd og fik bl.a. selv rådet om opvarmning (mener at det er Jakob Clausen jeg kan takke). Da vi var blevet sendt ud i lokalerne, startede jeg med at præsentere mig selv, hvor jeg nævnte at det var min første gang og spurgte spillerne om de kunne fortælle lidt om sig selv og hvordan de foretrak at spille. Da scenariet gik i gang forsvandt min nervøsitet hurtigt og det var en vild oplevelse at observere spillerne. En af spillerne havde det dårligt og var nødt til at trække sig, så her valgte jeg at overtage den rolle som en birolle. For et kort øjeblik vendte nervøsiteten tilbage, men det gik hurtigt over, for spillerne var gode til at holde flowet kørende. Efter scenariet takkede vi hinanden for oplevelsen og da det var gået godt, fik jeg blod på tanden. Siden dengang har jeg hvert år været GM på Fastaval og har fået mange flere gode oplevelser.

Frederik J. Jensenx7

Hvorfor er det fedt at være GM?
Det er en fed udfordring at få det ukendte scenarie til at slå klik med en ukendt skare af spillere i et unikt magisk øjeblik, der står uforglemmeligt indprentet på hjernebarken i årtier.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Stol på spillerne og inviter dem med ind i spilskabelsen. Langt de fleste spillere på Fastaval er super engagerede og aktive – og kan og vil selv.

Fortæl lidt om første gang du var GM på Fastaval
Jeg havde meldt mig som spilleder på to GURPS-scenarier engang i 90’erne fordi det var det system, jeg var forelsket i dengang – og fordi jeg næsten altid var spilleder “hjemme” så det ville jeg selvfølgelig også være på Fastaval. De var vidt forskellige – Kaninbjerget og cyberpunk – og jeg havde sådan set hverken kendskab til genrerne eller scenarierne før Fastaval. De kom vist ikke rigtigt op at flyve, men jeg husker at jeg improviserede en længere cyberhacking-sekvens frit fra hoften. Lidt scary at få karakter efter spillet. Practice makes perfect – og nu er det et håndværk – men altid en dejlig oplevelse, når spilpotentialet bliver forløst og deltagerne sparker røv med scenariet.

Anders Frost Bertelsenx6

Hvorfor er det fedt at være GM?
Fordi man kan have det store overblik, og kan hjælpe spillet i den rigtige retning.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Forbered dig grundigt, tro på dig selv og stol på dine spillere.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Jeg havde lånt Warhammer Fantasy Roleplay på det lokale bibliotek og lavede så et eventyr til nogle klassekammerater. Det var noget med nogle skavens i en dværgemine.

Morten Havmøller Laursenx5

Hvorfor er det fedt at være GM?
Det er fedt! Man lærer nye folk at kende og kan være med i snakken om scenariernes kvalitet på en helt anden måde.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Bedste tip… forsøg at lære hvad meningen med spillets regler er, i stedet for at lære reglerne udenad. Hvis du kan se hvorfor reglerne eksisterer, husker du dem bedre, og kan bedre rette til hvis noget glider undervejs. Når spillet er i gang skal du helst ikke tænke alt for meget over specifikke regler, anyway – der skal du sørge for en god fortælling, hvor reglerne blot er din hjælper.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Første gang jeg var GM var et relativt artsy og surrealistisk scenarie (Depereo af Asbjørn Olsen) – det var lidt af en ilddåb, for det havde en masse ikke-klassiske mekanikker og GM’s rolle var relativt styrende og havde biroller. Det gik fint (trods nerverne) men jeg tror alligevel jeg vil anbefale helt nye GM’ere til at starte med at GM’e lidt klassiske oplevelser. Så kan man altid falde tilbage på erfaring fra ens egne spil.

Johan Tieldowx3

Hvorfor er det fedt at være GM?
Så mange mennesker bidrager med så meget for at give andre gode oplevelser af høj kvalitet på Fastaval, så at bidrage som GM er det mindste jeg kan gøre for at bidrage.
…og jeg mener det mindste, for scenarierne er som oftest lavet med den største omhu. De fleste spillere er dygtige, erfarne, inspirerende og gør deres bedste for at støtte op om spiloplevelsen.

Man kan vælge og vrage mellem et væld af scenarier – der er noget for enhver smag.

…og man kan få rystet støvet og fordommene af sig fra sin egen GM-tid på hjemmebanen. På Fastaval får du dine spilleres fulde opmærksomhed, deres skarpe observationer og feedback efterspil, mulighed for at snakke med forfatterne og med-GM’er.
Et bedre rum for udvikling af sin teknik og stil kan man ikke finde!

Hvis man skulle finde et kursus, der kunne give en dét, ville det koste kassen!
På Fastaval slipper du i stedet for GDS-tjans, du får kram, ros, anerkendelse ny venner og oplevelser for livet.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Læs scenariet i god tid hvis muligt. Stil spørgsmål til forfatteren, snak med med-GM’er inden spil. Vær ydmyg over for scenariets intention, men find dine styrkesider som GM og tøjl dem til forfatterens historie, så du kan drive den frem med alt det gode du har at byde på.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Evigskoven – 2005 – af Andreas Lieberroth.
Det var lørdag aften. Der var frafald blandt spillere, så hold blev slået sammen. Det gav mig og en kammerat mulighed for at være to GM’er for vores gruppe. Stor oplevelse – masser af små lærerige fodfejl, masser af grin og sorte kommentarer, spillere der overraskede og gav stof til eftertanke…. og en særlig plads i mit hjerte og hukommelse, der til den dag jeg dør, vil være helliget Sukkertrolde og deres liv og levned.

Troels Ken Pedersenx2

Hvorfor er det fedt at være GM?
Det er fedt at være spilleder, fordi man hjælper spillerne til at være fantastiske. Og det er fantastisk.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Bedste tip: Styr din druk, og mød udhvilet op. Der er ingen opskrift så sikker på at være elendig spilleder, som at møde op bagstiv eller med tømmermænd. Og for øvrigt, vær parat til at fejle og lære af det. Alle fejler en gang imellem. OK, det var to, men de fortjener begge at siges.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Første gang jeg var GM: Jeg var vel en 10-11 år, og havde lært D&D af min storebror. Så havde jeg hypet det helt vildt overfor mine venner, og vi spillede ting som “på eventyr i vildmarken” og Sværd & Trolddom, mens vi ventede på, at jeg fik mig et rødt D&D Basic box sæt. Som var på engelsk da jeg fik det, for den danske oversættelse var ikke kommet endnu, hvilket var lidt hårdt. Men jeg var meget motiveret!

Kristian Petersenx1

Hvorfor er det fedt at være GM?
Jeg har efterhånden indset, at jeg er ret dårlig til at spille rollespil selv, så derfor er min bedste mulighed for gode rollespilsoplevelser at få andre, bedre, rollespillere til at shine.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Walk the walk og talk the talk. Hvis du kommer ind i lokalet, fyldt med overskud og med rank ryg, så opdager spillerne aldrig, at du er rystende nervøs. Det, og så være entusiastisk omkring den kommende oplevelse. Hvis du glæder dig, og det er tydeligt på dig, at det bliver et fedt scenarie, så smitter det af på spillerne.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Jeg var spilleder på min første Fastaval i 1994, 14 år gammel, på VP-scenariet Hindenburger Auf! Jeg er ret sikker på, at alle mine spillere var ældre end mig, og jeg var pænt nervøs, da jeg kom ind i lokalet. Men scenariet kørte fint, inklusiv et episk shoot out i skroget på den hydrogen-fyldte Zeppeliner, og spillerne gav scenariet, og min præstation, cirka 8 i gennemsnit efter den gamle karakterskala, så det turde jeg godt gøre igen.

Jakob Givskudx

Hvorfor er det fedt at være GM?
Nogle synes det er fedt at være GM pga af det social mellem spiller og GM. Jeg synes det er rigtig fedt at læse den tekst og de tanker, som en forfatter har gjort sig og så prøve at regne ud, hvordan jeg skal få formidlet historien. Det er langt fra altid, jeg er så velforberedt, som jeg gerne ville være, men det er heldigvis ikke så tit spillerne opdager det.

Hvad er dit bedste tip til GM?
Nogle gør det pga venner. Nogle gør det for at få prestige. Nogle gør det for udfordringen. Nogle gør det af pligtfølelse. Det er ligemeget, bare gør det. Det er ok at være nervøs – det bliver man en bedre GM af.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Første gang jeg var GM på Fastaval var til min ven’s scenarie “Fortæl Mig”
Jeg var meget nervøs, men det gik fint for jeg skulle ikke lave særlig meget som GM. Men oplevelsen fik mig til at føle mig som en af “de erfarne” og gav også en ansvarsfølelse som jeg tror er meget sund.

Vi fik også et svar fra vores gæst fra Australien, Jonathan:Simon J Pettitt 4

“It is great being a GM as you create the atmosphere of the adventure and provide the rules guidance and exitement for the players. My best gaming tip is to roleplay with them, be the NPC’s and monsters and provide details and atmosphere, watch players on edge when making decisions like in real life and most of all have fun its a social activity. If the Gm is fair and enjoys what they are doing the players will pick up on that and enjoy it more.”

“I began being a GM around 11 or 12 years of age running Middle Earth campaign using Rolemaster, I had good subject knowledge but still needed to become more than just a rules and monster chief but my love of the campaign world helped me stop it being a boring dice rolling and looking up tables exercise. Being a shy person I also tended to stutter a bit and took time to think which hopefully I am mostly over and faster with.”

Alex K. UthSimon J Pettitt 3

Hvorfor er det fedt at være GM?
Fordi det er så fedt, når det lykkes. Der er næsten ikke noget bedre end det øjeblik hvor man begynder at få gåsehud på armene, og man kan mærke at _noget_ går igennem rummet. At det rykker. At folk virkelig har et fedt spil. Jeg synes rollespil kan være sådan noget famlende rod, så det er desto mere fantastisk når magien indtræffer.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Jeg er ikke en specielt erfaren spilleder, men min overlevelsesstrategi hedder: Be cool. Også selvom du er nervøs, lige har fået scenariet stukket i hånden, skal køre det for fem rødøjede Dirtbusters, eller det er din første gang. Hvis du kan overskue at se ud som om du marginalt har styr på situationen, er du allerede halvvejs i mål.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Det var helt tilbage i fortidens tåger i Århus. Jeg spillede med en flok venner – vi spillede et til lejligheden indkøbt D&D scenarie – og vi var nået fire hexfelter ind i scenariet, da handlingen gik i stå. Bogstaveligt talt, for de kunne ikke komme videre, før de havde fundet den hemmelige dør ind til det gamle tempel. “Jeg leder efter hemmelige døre”, sagde ham der spillede Ranger gang på gang. “Hvor?” sagde jeg hver gang stædigt. “Omkring fjerde sten …” sagde han træt. Jeg konsulterede omhyggeligt mit Dungeon Master kort, og holdt en seddel op hvor der stod “Der sker intet.” Mest fordi jeg var træt af at sige det samme igen og igen. Videre til femte, sjette, syvende, ottende, fyrretyvende sten. Det var først senere at jeg lærte, at det kan betale sig at hjælpe spillerne. Og at der er noget der hedder ‘åndssvagt spild af tid’ i rollespil.

Nynne Søs RasmussenTore Vange 2

Hvorfor er det fedt at være GM?
Det er fedt at være GM fordi man får lov til at hjælpe forfatteren med at realiserer deres vision og skabe en god oplevelse sammen med spillerne. Derudover er det også fedt, fordi at man bagefter har en masse at snakke med både forfatteren, spillerne og andre spilledere om. Som spilleder får man ofte en lidt anden indsigt i hvordan scenariet fungere og det kan give en masse inspiration til ens egne scenarier eller hvordan man kan udvikle sig som spiller.

Hvad er dit bedste tip til nye GM’s?
Forfatterne er som regel rigtig gode til at formidle scenarierne og hvis du er i tvivl om noget, vil de som regel altid gerne snakke med dig om det. Så brug forfatterne! Hvis der er nogle ting, du er i tvivl om men som du ikke har lyst eller mulighed for at snakke med forfatterne om, kan du også spørge nogle af de andre, der skal spillede samme scenarie, de har måske nogle gode ideer til hvad du kan gøre. Derudover skal du bare forberede dig ordentligt, gøre dit bedste og huske at du ikke er ene ansvarlig for folks oplevelse – men at den gode oplevelse skabes i et sammenspil mellem forfatterens oplæg, spillerne og dig som spilleder.

Fortæl lidt om første gang du var GM
Første gang jeg var GM, var jeg meget nervøs og usikker, men undlod at fortælle det til spillerne. Det viste sig at det var helt uden grund og at spillerne slet ikke opdagede at det var min første gang. Det var en fed oplevelse at se scenariet folde sig ud og snakke med spillerne bagefter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.