Hvad skal jeg skrive næste gang? II

For nogle år siden, da jeg stadig var en ung og uerfaren scenarieforfatter og endnu ikke helt havde fået påduttet mig det avantgarde ry, jeg åbenbart har nu. Skrev jeg et indlæg, hvor jeg kort ridsede op, de ting jeg overvejede at skrive næste gang.

Det var et ret succesfuldt indlæg med en del kommentarer og god feedback på de enkelte ideer. Så det vil jeg prøve igen, med de ting jeg nu ligger og roder med. Jeg er bevidst om, at jeg sender det ud kort tid før Fastaval, og at der sker mange fede ting med ens ideer under Fastaval. Men så bliver det jo kun sjovt at se, hvad jeg synes om dem, når jeg kommer tilbage fra Fastavals rus. (Og så siger vi ikke noget om, at jeg faktisk ikke har skrevet nogle af de ideer, jeg nævnte den gang.)

Jeg går lidt over overvejer, at skrive et scenarie, der ligger ret fjernt fra mine tre sidste. Altså et mere ”normalt” et. Men hvor jeg så bruger, det jeg har lært gennem de sidste tre skabelses scenarier. Det bærer flere af ideerne bræg af, (eller rettere det startede de med, men desværre er flere af dem kommet væk fra det igen).

Hævntogt
Det stammer fra mine mange kvaler med historier med en hovedperson. Der er så mange gode fortællinger, som er svære at konvertere til rollespil, fordi der kun er en helt. Kill Bill, Die Hard, Samurai Jack er de tre jeg konkret har leget med, at lave til scenarier. Men man kan nævne mange flere, the lone hero er en udbredt ting, (ja jeg er opmærksom på, at der findes andre forsøg på dette så som: S/Laytek w/Me og Jisie.)

Men på et eller andet tidspunkt dukkede titlen Hævntogt frem, og den er bare så fed og lige til, at man næsten ikke kan lade være med at skrive et scenarie til den titel. Titlen trækker selvfølgelig meget på Kill Bill og tanken er da også at formen skulle være sådan her: Der er en der spiller helten, eller hævneren. Resten spiller på tur en af dem, der skal hævnes på. Dem, der ikke er i fokus, som hovedskurk skal spille andre relevante biroller og man kunne også forestille sig, at give dem andre fortælletekniske evner.

Og så er det ellers om at udspille en historie om hævn. Tanken lige nu, er at gøre den fri. Sådan at man i fællesskab skaber både helt og skurke og baggrundshistorie og så udspiller den hævns fortælling, man nu vil. Skal det være moderne, en betjent der jagten sin kones morder, skal det være en præcis rip of fra Kill Bill, skal vi ud i en islandsk saga eller en høvding der vil hævne sig på hele romerriget efter de brændte hans landsby, eller mere simpelt, en pige der vil hævne sig på dem der mopper hende i skolen?
Humm det er jo pludselig ikke ret langt væk fra det jeg plejer, men come on, Hævntogt, det er da en fed titel.

Den russiske Svane
Jeg har nævnt den før, og jeg arbejder stadig langsomt videre med den. Det skal være en russisk tragedie i stil med (og ja dybt inspireret af) Dr. Zhivago. Historien skal i stil med Zhivago følge den unge og smukke balletdanserindes færd gennem den russiske historie omkring den russiske revolution, gerne over mange år, fra før revolutionen til efter den blodige borgerkrig.

Jeg arbejder med en del fortælletekniske tricks, så som aktant modellen og tanker fra mine tidligere scenarier, så som rolleudvikling. Men det ville tage forlang tid at komme ind på her. Men samtidig skulle scenariet også tvinge mig til at prøve kræfter med at skrive stærke roller, samt faktisk bygge en historie til spillerne.

Mouse Guard Modern
Jeg er jo blevet lidt fan af det her system. Så jeg er kommet på denne ide: Hvordan vil Mouse Guard verden se ud i dag? Hvordan vil det være at spille mus i en verden med mennesker, forurening og musefælder?

Jeg leger med en ide om en lille gruppe mus, der finder det forladte Lockhaven (Mouse Guards hovedkvarter red.) og opdager, hvordan mus engang levede. De beslutter sig for at genskabe Guarden og man følger deres trængsler med at få genoprettet musene som civiliserede dyr i en verden ødelagt af mennesket. Måske jeg skulle stjæle lidt fra Ascalon-Dynastiet?

Blind og tavs
På forskellige tidspunkter har jeg været fristet til at lege med to redskaber, så hvorfor ikke slå dem sammen? Den ene er at lave scener, hvor man er helt tavs. Altså er det ikke tilladt at snakke. Så må man pludselig udtrykke sig på helt andre måder. Det gør rollespil meget mere fysisk og kunne være spændende at arbejde med.

Den modsatte grøft er at rollespille i mørke. Når du pludselig ikke kan se de andre, tør du så sige mere eller mindre? Det er baseret på en venindes beretning om en samtale hun havde på con2. Den fandt sted i et lokale, hvor lyset var styret af bevægelses sensorer, med det resultat, at dele af samtalen var i mørke og dele i lys. Og hun fortalte, hvordan hun oplevede at man blev meget mere modig og ærlig i mørke, når man ikke kunne se den anden.

Det må kunne bruges i rollespil? Så jeg tænker et scenarie hvor man kun må tale når det er mørkt, og kun kan interagere, når det er lyst. Det kunne være interessant at arbejde med, men jeg mangler stadig en ordentlig ramme.

Vandrer
Har jeg skrevet om før og det er næsten færdigt. Et scenarie om at gå, og hvor fokus ligger på brainstorming og ide udvikling og om at bruge sine omgivelser, som grundlag for historien og ens rolle.

Hvad synes I?

14 thoughts on “Hvad skal jeg skrive næste gang? II

  1. eliashelfer

    Hej Simon,

    Mht. Blind og Tavs: Jeg havde for nogle år siden en lignende ide, der handlede om at have forskellige interaktionsmåder, afhængigt af farven af lys (rød/gul/grøn). Jeg tror nok, det var inspireret af et finsk scenarie, jeg hørte om på Knudepunkt for nogle år siden, hvor man vist nok var i Helvede, og… kun måtte tale, når en bestemt person var i rummet? Ikke måtte tale når han var der? I hvert fald var der et krav om at søge fysisk kontakt… måske når man ikke måtte snakke? Ideen er bestemt værd at arbejde videre med, men den er meget i den avantgardistiske, eksperimentelle genre.

    @ Mouse Guard Modern: at se med museøjne på menneskelig forurening er en fin ide. Den er faktisk lige til højrebenet. Såe… hvor er det, musene er blinde? Musene er, sammen med væslerne, de mest avancerede i MG-verdenen. De laver kunstig dunst, og så videre. Men det ville godt nok være nemmere at beskytte musene mod ulvene, hvis man kunne blive helt fri for ulvene…

    Svar
  2. Johs

    Hævntogt er for god en titel til ikke at bruge den. Så arbejde videre med den idé. Men istedet for at fortælle historien om en ensom helt, så fortæl fire-fem historier om fire-fem helte.

    Lad dem bare findes i samme by a la Sin City. De kan endda mødes i enkle scener, men lad de fem havde være deres hævn fortælling. Nogle er meget blodige, altså fysiske, andre er psykologiske, nogle tredje er sociale. Undersøg temaet ‘hævn’.

    Det handler ikke om at skille partiet, lad dem aldrig mødes (rigtigt). Jeg tænkte for meget parti i mit sort/hvid scenarie.

    Når man spiller en spilpersons hævn, så spiller spilleren til venstre selvfølgelig den biperson, som hun skal hævne sig på. Spilleren til højre spiller så mindet om den der skal hævnes. De andre spiller noget andet og hurra! spillederen behøver ikke lave noget, andet end at beskrive regnen og storbyen.

    Hvis du ikke laver det. Laver jeg det om et par år (har lige et par spil der skal skrives først).

    Svar
  3. Simon James Pettitt

    Elias:
    Ja tavs og blind er meget i det eksperimenterende hjørne, men det kan jeg jo også lide. Men tror den får lov til at simre lidt endnu.
    Hvad mener du med musene er blinde?
    Min tanke var, at da mennesket ankommer til territoriet brød musens samfund sammen og de vendte tilbage til deres tidligere primitive levevis, som dumme dyr. Men enkelte bevarede en smule forstand (tænk på aliensne fra District 9)
    Det er så nogen af disse man følger i deres kamp for at genoprette det svunde rige i det menneskelige helvede.
    Det var i hvertfald tanken.

    Johs:
    Jeg ved ikke fem hævn historier i stedet for en ren. bliver det ikke for korte enkelte historier på bekosting af en dybere. Samtdig kan jeg lide det med at man i den enkelte historie får udforsket hævens forskellige sider.
    Hvad mener du med skil partiet?
    Det er mærkeligt, kan både lide ideen og samtidig synes jeg den er lidt forkert?
    Hummm Polaris med hævn, kunne være man skulle få lsæt det så.

    Svar
  4. reservoirelves

    Simon, Kill Bilbo er stadig til salg, eventuelt blot som undetitel til Hævntogt 🙂

    Svar
  5. eliashelfer

    Det, jeg mener, er, at det er lidt let at scripte musene som ofre for menneskenes fremskridt. Det kunne de også gøre i Avatar.
    Hvad med at vende bøtten rundt: put musene i rollen som menneskene: vis hvordan de har undertvunget alle de andre arter. Skyder ulve, udrydder slanger, får elge til at søge andre græsmarker. Lad os få sympati for musene, mens de gør det, vi problematiserer, at vi gør.

    Svar
  6. Elias Helfer

    Nja. Bjørns blindelive var noget andet. Det foregik i lys med deltagere, der fik bind for øjnene. Det var, såvidt som jeg fik det fortalt, mere lagt an på, at man skulle mærke, hvad det ville sige, at være blind.

    Svar
  7. Simon James Pettitt

    Tak Elias for at skrive det samme som jeg tænkte. Det var nemlig også min erindring, men var ikke sikker.
    Nemlig fokus på oplevelsen som blind, mit ville være fokus på, hvad man tør når man ikke kan se den anden, og hvordan man kommunikere kun via kroppen.

    Svar
  8. mortengreis

    For resten i forbindelse med hævn-historierne, så kan jeg anbefale, at du prøver Shock: Social Science Fiction. I lighed med Polaris er det spillederløst, og man spiller birollerne i hver spillers historie. Begge spil åbner op for, at man følger en serie parallelle fortællinger, og i Shock betyder det, at man udforsker fem aspekter af den setting, man har sammensat. I dit tilfælde vil det betyde, at man kan udforske fem aspekter af hævn – og skulle du savne litteratur, så er der altid bogen “Vengeance in Medieval Europe – A Reader”.

    Apropos blindhed er det, når man ikke kan se den anden, når den anden ikke kan se en, eller begge dele?

    Svar
  9. Simon James Pettitt

    Ja det lyder da rigtigt, dem må jeg så kigge lidt på. Er stadig mest fristet af en lang fordybet hævnhistorie, men kan se ideen med flere forskellige.
    Måske man skulle indbygge en valgmulighed mellem de to. Må se.
    Jeg brugte ordet blind, fordi det passede sammen med tavs, men et bedre ord ville være mørke. Da tanken er at ingen kan se nogen.

    Svar
  10. mortengreis

    Så mørke og stilhed vil måske være bedre udtryk end blind og tavs? 🙂

    Uden at kende dit endelige design, vil jeg nok undlade valgmuligheden, da det kan blive en omfangsrig skriveopgave at tilpasse systemet til begge modeller. Men det må få se.

    Svar
  11. Pingback: Fastaval 20?? – Kommende projekter « Simons scenarie sludder

  12. Pingback: 1+1 – en ide bliver til « Simons scenarie sludder

Skriv et svar til reservoirelves Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *