Som dem der læser min blog ved, kan jeg lide at bruge den til at lufte mine scenarie ideer, sådan en poste er denne også:
Jeg har gået og leget med en ide om at kombinere Morten Gs Hinterlandet med google spillet Ingres.
Jeg synes det kunne være fedt med et spil, hvor man har en karakter, som har evner og kan samle xp og gear, men at man skal ud i området for at finde monstre og dungons.
Det fedeste kunne være, hvis det var samlet i en app som både kunne bruge til at finde de steder, hvor der er monstre ude i verden men også kan indeholde det minispil man så skal spille for at besejre monstret.
Men det har jeg på ingen måde den tekniske snilde til, så det kompromis jeg overvejer er en slags geocaching med dungeons. Altså du får koordinaterne på et sted og du skal finde der hen via din GPS på din mobil. Når du så er der skal du finde en mere eller mindre skjult QR kode (som en ansvarlig har placeret forinden) når du scanner den kommer du ind på en hjemmeside med stats for de monstre, som gemmer sig der, som du så skal slås imod.
Selve kampsystemet tænker jeg skal være en meget simpel udgave, hvor man spiller mod spillet, så man altså ikke har behov for en GM. Det kræver naturligvis en vis mængde ærlighed fra spillernes side af, men hvis man snyder er det kun en selv man snyder.
Tanken bag det system er inspireret af de problemer som Hinterlandet kæmper med, nemlig, at der skal skaffes GM’er til alle opsætninger af det. Det er det jeg prøver at undgå med denne tilgang. Tanken er, at det skal være så let som muligt for de ansvarlige at holde spillet kørende.
Der skal blot være et centralt sted, hvor spillere kan mødes og modtage missioner (som er GPS lokationer) og få godkendt besejrede monstre og modtage XP, guld og loot. Samt danne grupper og des lige.
Med hensyn til fiktionslaget, har jeg faktisk lidt overvejet at trække på Ingress tankegangen, som er: at der er nogle mystiske portaler, hvorfra der siver energi ind i vores verden, og det er disse man slås om.
Min ide er, at mærkeligt monstre er begyndt at dukke op ude i verden, og spillerne er mennesker med specielle evner, der er hyret til at slås mod disse, og efter hånden som de kæmper imod dem, opdager de nye evner, der kan bruges i kampen.
Tanken er at evner kun har generelle navne og det er op til spillerne selv, at beslutte sig for, hvad for eksempel deres ekstra stærke angreb hedder og gør. Er man krigeren der kan et specielt slag eller er man troldmanden der smider med en ildkugle, sådan lidt alla Skyrim.
Min ide er også, at der skal være tre evnetyper ikke klasser men evnetyper, og at man lige som Skyrim kan købe frit i alle tre, men at man selvfølgelig bliver mere stærk hvis man koncentere sig om en.
De tre evner typer er bygget op over onlinespillenes treenighed:
Angreb (DPS)
Beskyttelse (Tank)
Healer (Healer)
Tanken er at man både kan drage ud alene eller i grupper, hvor man så selvfølgelig kan besejre stærkere monstre. En ideal gruppe størrelse vil så være tre: en med fokus på angreb, en med fokus på beskyttelse og en med fokus på healing.
Selve systemet, vil jeg som sagt gerne holde så simpelt som muligt, derfor overveje jeg dette system, som jeg er sikker på, jeg har et eller andet sted fra, men kan ikke huske hvor:
Hver spiller skiftes til at tage en tur, hvor de kan gøre en handling, som kan være flere ting, så som at bruge en af sine evner eller angribe.
Hvis man angriber ruller man 1d20, hvis man slår under sin angrebsevne giver man monstret skade, hvis man ruller over sin beskyttelses giver monstret en skade. Så man afgør altså både sit eget og monsterets angreb i et rul.
Samtidig regner jeg med at skade og rustning skal være en fast værdi, så der ikke er behov for at rulle for skade osv. Så man giver en fast skade, og får trukket en fast værdi fra den skade man tager, det samme gælder for monstre. Det giver også en god måde at skalere monstre på. Altså hvis monstrets rustning er højere end din skade, jamen så kan du ikke besejre det.
Måden de tre evne typer arbejder sammen på er, at angriberen selvfølgelig får evner der gør at denne kan give mere i skade, healeren får evner der kan hele sig selv og andre og samtidig også evner som kan øge sin egen og andres angrebs- og beskyttelsesevne. Endelig fungere beskyttelses evner ved at man kan erstatte en angribers beskyttelsesevne med sin egen beskyttelsesevne, evt. mod en straf i denne.
Altså: En spiller ruller for at angribe men det er en andens spillers beskyttelsesevne og rustning der bruges, hvis denne angriberen så ruller under den anden spilleres beskyttelesevne er det naturligvis den beskyttende spiller der tager skaden. Beskytteles evner vil selvfølgelig handle om at øge sin beskyttelesevne, sin rustning og få mulighed for at beskytte flere gange og få mindsket straffen i beskyttelsesevne når man gør det.
Der hvor forhindringen pt. ligger (altså udover alt det tekniske i at kode en hjemmeside der kan håndtere en masse QR koder og sådan) i at lave et leveling system, der holder, og jeg mistænker det for, at være en større opgave, end man lige antager og at det kræver en masse spiltest og en forstand på matematik, jeg ikke har.
Altså hvor meget skade skal våben og evner give, hvor mange liv skal monstre og spillere have, hvordan skaleres ting med levels, og hvor mange xp skal de enkelte levels kost og hvor mange xp skal et monster give? Jeg forestiller mig at det er ret svært at lave fra bunden og jeg har ingen anelse om, hvor man starter henne. Men måske man kan stjæle fra et andet system og så følge deres skaleringer? Nogle bud på dette? Måske jeg burde kigge på Hinterlandets system?