Car Chase – Et fortællespil om biljagter

Oprindeligt hed det Biljagt, men det fik bare Kristian til at være smartass omkring Bilkort, så det har jeg droppet. Så skriver jeg det sku bare på engelsk, HA! Spillet er inspireret af min blogpost omkring, hvordan man gør lyssværdkamp aktionfyldt. Dengang foreslog jeg, at man kunne gøre det til en slags kort spil, hvor man ligger et move ned og så skal væve det ind i en fortælling. Det har jeg så udviklet Car Chase ud af.

Det kommer til at minde om Once Apon A Time, et fortælle spil, hvor man skaber sine egne eventyr via en række kort, med kategoriger som: person, sted, begivenhed og genstand. Hvert kort er så et eller andet element fra de tradtionelle eventyr, så som en prins, det fortryllede slot, et mord og en økse. Konkurrencen ligger i at fortælle en historie, ved en for en, at lægge et kort ned, som skal passe ind i historien. Man mister sin tur hvis man tøver for længe eller den anden spiller sidder med et kort, som fortælleren nævner. Det betyder at der kan gå ret langtid mellem fortælleretten skifter.

Derfor har jeg lavet nogle ændringer, også så jeg ikke bare copy paster et spil, og for advokater på nakken. Øh er der iøvrigt nogen, som tror jeg får det alligevel? (og er jeg mindre en tyv, hvis jeg ærligt siger, at det er et hack?)

I Car Chase er der også kategorier, så som transportmiddel, steder, handlinger og genstande. Det er så selvfølgelig ting, der kan være med i en biljagt, så som: en skolebus, et trafikeret vejkryds, skyde vildt ud af bagruden, en frugt bod. Men i modsætning til Once Apon A time skal dette være et spil der går stærkt. Så derfor skifter fortælle retten ved hvert kort man lægger ned, og man skal ikke fortælle mere mere end en sætning eller to. Men det kort man lægger ned, og det man siger, skal passe ind i fortællingen.

Man starter spillet ved vælge, hvor lang tid det skal tage, mellem 1 til 5 minutter, og sætter så en timer til dette. Derefter udpeger man en jager og en jagtet, jagtet starter ved at lægge sit første kort ned og starte fortællingen med det. Derefter lægger jager sit kort og fortsætter fortællingen. Den der fortæller når tiden løber ud har tabt og den anden spiller afslutter historien, som han nu vil, ved at lægge et sidste kort ned.

Humm det er jo næsten min synopse lige der, sejt. Nå hvad synes I?

ps: regner med at et hack af dette spil kommer til at indgå i Rødfrakkerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.